Ρευματοειδής αρθρίτιδα – φυσικοθεραπευτική αποκατάσταση

ρευματοειδης αρροιτιδα

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα (ΡΑ) είναι μια αυτοάνοση, χρόνια και φλεγμονώδης νόσος. Προσβάλει κυρίως ενήλικες γυναίκες και σπανιότερα παιδιά. Εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό σε άτομα ηλικίας 35-55 ετών. Τα ακριβή αίτια της νόσου παραμένουν άγνωστα.
Τα κυριότερα συμπτώματα της νόσου αποτελούν:

• Οίδημα των αρθρώσεων
  • Πόνος των αρθρώσεων
  • Αυξημένη θερμοκρασία τους
  • Πρωινή δυσκαμψία

Ωστόσο, για να καταλήξει ο θεράπων ιατρός σε μια τέτοια διάγνωση, ο ασθενής πρέπει να πληρεί τα εξής συγκεκριμένα κριτήρια-συμπτώματα (σύμφωνα με το “American Rheumatism Association”):

• Πρωινή δυσκαμψία, η οποία διαρκεί το λιγότερα 1 ώρα μέχρι να αποκατασταθεί
  • Οίδημα μαλακού ιστού σε 3 ή παραπάνω αρθρώσεις, επιβεβαιωμένο από τον ιατρό
  • Οίδημα στις εγγύς μεσοφαλαγγικές, μετακαρπιοφαλαγγικές αρθρώσεις ή στις αρθρώσεις των καρπών
  • Συμμετρικό οίδημα
  • Παρουσία ρευματοειδών οζιδίων
  • Παρουσία ρευματικού παράγοντα στο αίμα
  • Ακτινολογικές διαβρώσεις και/ή περιαρθρική οστεοπενία στις αρθρώσεις της άκρας χείρας/καρπούRHEUMATOID ARTHRITIS ρευματοειδής αθροίτιδα

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η φυσικοθεραπεία κατέχει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανακούφιση των ασθενών που πάσχουν από ΡΑ. Πάντα σε άψογη συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό, ο φυσικοθεραπευτής παρεμβαίνει, έχοντας σαν στόχο:

• Τη μείωση του πόνου των αρθρώσεων
  • Την μείωση του οιδήματος τους
  • Την αύξηση της κινητικότητας τους
  • Την αποκατάσταση της λειτουργικότητας των επιμέρους αρθρώσεων και στη συνέχεια ολόκληρου του μέλους που πάσχει
  • Την πρόληψη της παραμόρφωσής τους
  • Τη μυϊκή ενδυνάμωση
  • Την αύξηση της αεροβικής και καρδιαγγειακής ικανότητας του ασθενή

Έχοντας ως βάση τα παραπάνω, η φυσικοθεραπευτική αποκατάσταση περιλαμβάνει τα εξής:

• Χρήση φυσικών μέσων

Χρησιμοποιείται ο θεραπευτικός υπέρηχος για τη μείωση της φλεγμονής στις αρθρώσεις που πάσχουν. Πολύ καλή εφαρμογή έχει η χρήση των ρευμάτων TENS για τη μείωση του πόνου. Επίσης, το laser ενδείκνυται για την αύξηση της αιμάτωσης στην περιοχή. Τα συγκεκριμένα μέσα εφαρμόζονται απευθείας στις πάσχουσες περιοχές χωρίς καμία παρενέργεια.

• Θεραπευτική – αποιδηματική μάλαξη

Ο φυσικοθεραπευτής εφαρμόζει μάλαξη, είτε για να χαλαρώσει την περιοχή μυϊκά, είτε για να μειώσει το οίδημα γύρω από τις αρθρώσεις. Ο ασθενής προετοιμάζεται, έτσι, για το πρόγραμμα των ασκήσεων που θα ακολουθήσει και ταυτόχρονα ανακουφίζεται άμεσα από το δυσάρεστο αίσθημα του πρηξίματος.

• Θεραπευτικές ασκήσεις

Ο ασθενής διδάσκεται να ακολουθεί ένα ήπιο πρόγραμμα θεραπευτικών ασκήσεων, το οποίο δεν θα επιβαρύνει τις αρθρώσεις. Αντ’ αυτού, θα ενδυναμώσει τους παρακείμενους μύες, καθιστώντας τα άκρα πιο λειτουργικά.
Προοδευτικά, ο ασθενής ενθαρρύνεται να ασκείται αερόβια, είτε περπατώντας, είτε τρέχοντας, είτε ακόμα καλύτερα, ακολουθώντας προγράμματα θεραπευτικής γυμναστικής στο νερό-πισίνα.

• Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης- χειροπρακτική

Οι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούνται σε ήπιο βαθμό και με κυριότερο σκοπό την αύξηση του εύρους κίνησης των δύσκαμπτων αρθρώσεων και κατά συνέπεια τη μείωση του πόνου τους.
Πάντα εφαρμόζονται από εξειδικευμένο στον τομέα φυσικοθεραπευτή.

Η φυσικοθεραπεία λαμβάνει μέρος παράλληλα με τη θεραπευτική αγωγή που έχει συστήσει ο ειδικός ρευματολόγος και θεράπων ιατρός του ασθενή.