Σκλήρυνση κατά πλάκας

σκλήρυνση κατά πλάκας

sklirinsi kata plakasΣκλήρυνση κατά πλάκας
Το κεντρικό νευρικό σύστημα αποτελείται από τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό, ενώ μια από τις ποικίλες ασθένειες που μπορεί να το επηρεάσει ονομάζεται Πολλαπλή Σκλήρυνση κατά πλάκας Πρόκειται για μία χρόνια, φλεγμονώδη, απομυελινωτική ασθένεια, που εντοπίζεται κυρίως σε νεαρά άτομα, ενώ είναι πιο συχνή στις νεαρές γυναίκες, σε αναλογία περίπου 2:1 με τους άνδρες.
Αίτια
Παρόλο που η παθοφυσιολογία της ασθένειας είναι γνώστη στους ερευνητές, δεν έχει βρεθεί το τι ακριβώς επηρεάζει το νευρικό σύστημα και δημιουργεί αυτά τα προβλήματα. Ο επιστημονικός κόσμος έχει χωριστεί σε δύο πλευρές: αρκετοί από τους ερευνητές πιστεύουν πως η σκλήρυνση είναι μεταβολική ασθένεια, ενώ η άλλη πλευρά θεωρεί ότι προκαλείται από κάποιο μολυσματικό και παθογόνο οργανισμό.
Μορφές την νόσου
Η σκλήρυνση κατά πλάκας εμφανίζεται σε 4 μορφές:
Στην υποτροπιάζουσα μορφή ένα οξύ επεισόδιο μπορεί να διαρκέσει μέχρι και μερικές εβδομάδες, αλλά ακολουθεί μια περίοδος ύφεσης και βελτίωσης των συμπτωμάτων.
Η φαρμακευτική αντιμετώπισimages (1)η της συγκεκριμένης μορφής βρίσκεται στην ενδοφλέβια χορήγηση
κορτικοστεροειδών, που ελαττώνουν ή εξαφανίζουν τα συμπτώματα. Υπάρχει και η δευτερογενώς προϊούσα μορφή, που είναι ουσιαστικά η συνέχεια της πρώτης, δηλαδή της υποτροπιάζουσας μορφής με ολοένα και περισσότερες εξάρσεις, οι οποίες δεν ακολουθούνται από κάποια βελτίωση.
Η πρωτογενώς προϊούσα μορφή, εμφανίζεται κυρίως σε ηλικίες άνω των 40 ετών και είναι η πιο δύσκολη μορφή της ασθένειας, καθώς δεν ανταποκρίνεται στις ήδη υπάρχουσες θεραπείες. Τέλος, η καλοήθης μορφή της νόσου εμφανίζεται σε ένα πολύ μικρό κομμάτι του πληθυσμού.
Πρόγνωση
Η πρόγνωση και η εξέλιξη της ασθένειας εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως η μορφή της νόσου, το φύλο, η ηλικία, η φυλή, τα αρχικά συμπτώματα και ο βαθμός αναπηρίας που βιώνει το άτομο.
Διάγνωση
Η διάγνωση είναι σχετικά δύσκολη στα πρώιμα στάδια της νόσου ή και ανέφικτη, αφού δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη διαγνωστική μέθοδος.
Οι γιατροί βασίζονται στο ιστορικό, στην αντικειμενική εξέταση, αλλά και στα ευρήματα του ΕΝΥ, δηλαδή στα στοιχεία που δείχνουν οι εξετάσεις πάνω στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό. Τέλος, η μαγνητική τομογραφία του εγκεφάλου μπορεί να βοηθήσει, καθώς εμφανίζει τις περιοχές όπου υπάρχει βλάβη.
Κλινική εικόναimages (3)
Σε γενικές γραμμές οι ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας εμφανίζουν οπτικές διαταραχές, προβλήματα ισορροπίας και συντονισμού, έντονα προβλήματα σπαστικότητας, αλλαγές στην αισθητικότητα, διαταραχές στην ομιλία, εύκολη και έντονη κούραση, προβλήματα κύστης και εντέρου, σεξουαλικές διαταραχές, ευαισθησία στη ζέστη και φυσικά συναισθηματικές διαταραχές.
Φυσικοθεραπεία και Σκλήρυνση κατά πλάκας
Ένα εντατικό πρόγραμμα αποκατάστασης με τη βοήθεια της φυσικοθεραπείας μπορεί να δώσει θετικά και ευεργετικά αποτελέσματα στους εν λόγω ασθενείς. Η επέμβαση του θεραπευτή μπορεί να περιορίσει την εκδήλωση των συμπτωμάτων της νόσου, ενώ έχει στόχο τη διατήρηση της φυσικής κατάστασης του ασθενούς. Το πρόγραμμα αποκατάστασης πρέπει να περιλαμβάνει ασκήσεις που σκοπεύουν στη βελτίωση της ισορροπίας και των δυσκολιών της βάδισης, στη μείωση του μυϊκού σπασμού, του πόνου και της δυσκαμψίας, στην αύξηση της αντοχής, στη διατήρηση καλού μυϊκού τόνου, στη επανεκπαίδευση της βάδισης, στην αύξηση των επιπέδων ενέργειας και διάθεσης, στη μείωση των προβλημάτων της ουροδόχου κύστεως και των εντέρων, αλλά και στη μείωση του κινδύνου πτώσης. Παράλληλα, η συμμετοχή σε ομαδικά προγράμματα και αθλητικές δραστηριότητες όπως κολύμπι, θεραπευτική ιππασία αλλά και γιόγκα, μπορεί να ενθαρρύνει τον ασθενή και να βελτιώσει τη φυσική του κατάσταση.