Σύνδρομο τριβής λαγοκνημιαίας ταινίας-φυσικοθεραπεία αθλητών

Η λαγονοκνημιαία ταινία είναι ένας ινώδης ιστός, ο οποίος εκφύεται από το μείζονα γλουτιαίο και τείνοντα την πλατεία περιτονία και καταφύεται στην εξωτερική επιφάνεια του γόνατος. Προσφέρει σταθερότητα στην άρθρωση του γόνατος και του ισχίου.
Πώς προκαλείται το σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας
Η υπέρχρηση της λαγονοκνημιαίας ταινίας από συνεχείς κινήσεις κάμψης του γόνατος έχουν σαν αποτέλεσμα αυτή να τρίβεται στην εξωτερική πλευρά του γόνατος, να ερεθίζεται και να φλεγμαίνει. Αφορά κυρίως αθλητές με συχνότερη εμφάνιση  στους ποδηλάτες και τους δρομείς.
Προδιαθεσικοί παράγοντες μπορεί να είναι:

• Η πολύ σφιχτή ,σε τάση λαγονοκνημιαία ταινία.
  • Ελλειπής ή καθόλου προθέρμανση πριν την προπόνηση
  • Η κακή φυσική κατάσταση
  • Ανατομικά προβλήματα στα πόδια (π.χ. βλαισότητα στα γόνατα)

Συμπτώματα
Σε αυτά περιλαμβάνονται:

• Πόνος στην εξωτερική επιφάνεια του γόνατος ή/και του ισχίου. Ο πόνος μειώνεται όταν η ταινία διατείνεται και κατά την ανάπαυση και χειροτερεύει μετά από πολύ ώρα καθίσματος ή τρέχοντας ανηφορικό δρόμο
  • Κροτούν ισχίο. Η αίσθηση, δηλαδή, ότι το ισχίο αναπηδά ή παράγει κάποιο ήχο κατά τις κινήσεις του.

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Από την οξεία κιόλας φάση του προβλήματος κρίνεται απαραίτητη η παρακολούθηση και αντιμετώπιση του από φυσικοθεραπευτή.
Κύριος στόχος μας είναι η άμεση ανακούφιση από τον πόνο και η επιστροφή του ασθενή στις αθλητικές δραστηριότητες!
Η φυσικοθεραπεία περιλαμβάνει:

• Χρήση φυσικών μέσων. Υπέρηχος για μείωση της φλεγμονής, ηλεκτροθεραπεία (TENS) για μείωση του πόνου και χρήση πάγου μετά την άσκηση.
  • Μάλαξη. Γίνεται με στόχο τη μυϊκή χαλάρωση της λαγονοκνημιαίας ταινίας και φυσικά των μυών του γλουτού και του ισχίου, οι οποίοι βρίσκονται σε τάση. Μεγάλη έμφαση δίνεται και στην αντιμετώπιση των trigger points σε αυτούς τους μύες με κάθετη πίεση τους. Ο ασθενής μπορεί να το επιτύχει μόνος του με τη χρήση foam roller.
  • Διάταση περιτονίας. Με συγκεκριμένες τεχνικές ο φυσικοθεραπευτής χαλαρώνει την περιτονία σε όλο το μήκος της εξωτερικής επιφάνειας του μηρού.
  • Διατάσεις. Επιμένουμε στις διατάσεις των μυών που ήδη προαναφέρθηκαν και διδάσκεται ο ασθενής να τις εφαρμόζει και μόνος του κατά τη διάρκεια της ημέρας στο σπίτι.
  • Ασκήσεις. Δίνονται συγκεκριμένες ασκήσεις σταθεροποίησης των αρθρώσεων και ενδυνάμωσης μυών, με στόχο τον καλό έλεγχο της άρθρωσης του ισχίου, της θέσης της λεκάνης κλπ.
  • Kinesio taping. Το θεραπευτικό tape λειτουργεί υποβοηθητικά διατηρώντας τα αποτελέσματα των διατάσεων της περιτονίας.

Συμβουλές προς τους αθλητές
Για την πρόληψη αλλά και αποφυγή επανεμφάνισης των συμπτωμάτων μετά το πέρας των φυσικοθεραπευτικών συνεδριών συστήνουμε τη χρήση κατάλληλων αθλητικών παπουτσιών ή προσαρμοσμένων ατομικών πάτων, κατασκευασμένων μετά από πελματογράφημα. Επίσης, είναι επιβεβλημένη η προθέρμανση και η επιφανειακή θέρμανση της περιοχής πριν την προπόνηση, καθώς και οι διατάσεις και η χρήση πάγου μετά από αυτή.  Ιδιαιτέρως χρήσιμο είναι και το pilates, το οποίο μπορεί να γίνεται παράλληλα με τις δραστηριότητες του αθλητή για τη διατήρηση της σωστής στάσης σώματος και σταθερότητας της λεκάνης.