Βλαισός μέγας δάκτυλος – αποκατάσταση

δάκτυλος

Το γνωστό σε όλους μας «κότσι» απασχολεί μεγάλο αριθμό ατόμων παγκοσμίως για αισθητικούς λόγους, αλλά και λόγους υγείας καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις καθίσταται αρκετά επώδυνο. Αφορά κυρίως γυναίκες μέσης ηλικίας.
Τι είναι
Πρόκειται για μια παραμόρφωση του άκρου ποδός, η οποία συνίσταται στην προς τα έξω απόκλιση του 1ου μεταταρσίου και στην προς τα μέσα απόκλιση του μεγάλου δακτύλου. Αρχικά, ξεκινά ως μια μικρή ανώδυνη παραμόρφωση, που σταδιακά και με το πέρας των δεκαετιών καταλήγει σε γωνίωση της άρθρωσης μεταξύ μεγάλου δακτύλου και 1ου μεταταρσίου, η οποία μπορεί να πλησιάσει και τις 90 μοίρες. Ένα «κότσι» μπορεί να χαρακτηριστεί ήπιο, μέτριο ή σοβαρό ανάλογα με το μέγεθος της γωνίωσης που προαναφέρθηκε. Όταν η γωνία ξεπερνά τις 20 μοίρες χρήζει κλινικής εκτίμησης.

Προδιαθεσικοί παράγοντες
Βλαισό μέγα δάκτυλο μπορούν να πυροδοτήσουν/προκαλέσουν παράγοντες όπως:
Η κληρονομικότητα
Η ανατομία του ποδιού (κακή κατασκευή εκ φύσεως)
Πλατυποδία – επίπεδη ποδική καμάρα
Υπερβολικά χαλαροί/ελαστικοί σύνδεσμοι στον άκρο πόδα και κυρίως στην άρθρωση μεταξύ μεγάλου δακτύλου και 1ου μεταταρσίου
Οστεοαρθρίτιδα
Συνεχής χρήση ακατάλληλων υποδημάτων (με κακό πέλμα, ιδιαίτερα σφιχτά κλπ.)
Συμπτώματα
Πόνος και οίδημα στην άρθρωση, που επιδεινώνονται με την ορθοστασία και το περπάτημα
Σταδιακή αύξηση του μεγέθους του, δηλαδή της γωνίας της άρθρωσης, η οποία φλεγμαίνει
Αλλαγές στον τρόπο βάδισης
Πόνος όταν ο ασθενής φορά υποδήματα
Προβλήματα ισορροπίας
δακτυλο μεγας

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Πρώιμη
Η φυσικοθεραπεία στοχεύει στη μείωση του πόνου και της φλεγμονής στην περιοχή, την αύξηση της ισορροπίας και της δύναμης του ποδιού και όχι τόσο στη διόρθωση της γωνίωσης της προσβεβλημένης άρθρωσης.
Ο φυσικοθεραπευτής παρεμβαίνει, έτσι:
Για τη μείωση των συμπτωμάτων χρησιμοποιούνται φυσικά μέσα, όπως TENS, υπέρηχος και παγοθεραπεία. Η μάλαξη σε τένοντες και μύες οι οποίοι βρίσκονται σε βράχυνση βοηθά ιδιαίτερα στην χαλάρωση τους και σε συνδυασμό με διατάσεις μπορεί να ανακουφίσει άμεσα τον ασθενή.
Manual Therapy. Mε συγκεκριμένες τεχνικές, ο φυσικοθεραπευτής έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την κινητικότητα της άρθρωσης και να την αποσυμπιέσει, ώστε να κινείται πιο φυσιολογικά και ανώδυνα. Καλή εφαρμογή βρίσκουν οι τεχνικές έλξης.
Ασκήσεις ισορροπίας και ενδυνάμωσης. Αποτελούν βασικό κομμάτι της αποκατάστασης, καθώς σκοπό έχουν να βελτιώσουν τον τρόπο βάδισης, να μειώσουν τις πιθανότητες πτώσεων στην τρίτη ηλικία και να αυξήσουν το χρόνο που ο ασθενής μπορεί να στέκεται και να βαδίζει ανώδυνα.
Ορθωτικά πέλματα. Απαραίτητη είναι η κατασκευή πελμάτων, μετά από πελματογράφημα, τα οποίοι φυσικά είναι προσαρμοσμένα σε κάθε ασθενή. Επίσης, προτείνεται η χρήση ναρθήκων και διαχωριστικών που τοποθετούν την άρθρωση σε σωστότερη θέση.
 κοτσι μεγαλου δακτυλου
Χειρουργική αποκατάσταση
Σε ορισμένες περιπτώσεις και μετά από απόφαση του θεράποντα ιατρού, το «κότσι» χειρουργείται και αποκαθίσταται η γωνία μεταξύ δακτύλου και μεταταρσίου.

ΜΕΤΕΓΧΕΙΡΗΤΙΚΗ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος της φυσικοθεραπείας κρίνεται και μετά από ένα χειρουργείο αποκατάστασης βλαισού μέγα δακτύλου.
Τις πρώτες εβδομάδες ο ασθενής φορά νάρθηκα και αποφεύγει να ρίξει βάρος στο πόδι που έχει χειρουργηθεί. Αυτές τις μέρες η θεραπεία είναι κυρίως ανακουφιστική και αποιδηματική με χρήση πάγου και ανύψωση του ποδιού για τη μείωση της φλεγμονής.
Μετά το πέρας αυτής της φάσης, η φυσικοθεραπεία επικεντρώνεται στα εξής:
Μείωση του οιδήματος με αποιδηματική μάλαξη-λεμφική μάλαξη
Σταδιακή αύξηση του εύρους κίνησης του μεγάλου δακτύλου με τεχνικές manual therapy και ασκήσεις
Επανεκπαίδευση βάδισης. Ο φυσικοθεραπευτής καθοδηγεί τον ασθενή με ποιον τρόπο θα ρίξει το βάρος στο πόδι και πώς και πότε θα δώσει ώθηση στο προσβεβλημένο δάκτυλο για να αποκατασταθεί ο σωστός τρόπος βάδισης
Διδασκαλία fysikouerapeiaασκήσεων ενδυνάμωσης και ισορροπίας. Ο ασθενής καλείται να εκτελεί τις ασκήσεις αυτές και στο σπίτι για καλύτερα και ταχύτερα αποτελέσματα

Στην περίπτωση εμφάνισης βλαισού μεγάλου δακτύλου ή προδιάθεσης του, όσο γρηγορότερη είναι η έναρξη της αποκατάστασης του, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα για την ποιότητα ζωής του ασθενή.