Φυσικοθεραπευτική πρόληψη στην εποχή του κορωνοϊού

    1024 512 physiopolis physiopolis

    Ήρθε λοιπόν η εποχή που το σύνθημα «μένω σπίτι» έγινε το διασημότερο σλόγκαν σε όλο τον κόσμο. Η ζωή όλων μας έχει ανατραπεί πλήρως και καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε νέες πρωτόγνωρες συνθήκες. Όλα γίνονται στο πλαίσιο προστασίας της ατομικής και κοινωνικής υγείας, αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε και την προάσπιση του σώματός μας με την «ορθοπαιδική» έννοια.

    Ο εγκλεισμός στα σπίτια, λοιπόν, προάγει κακές εργονομικά συνήθειες. Ο «άπλετος» θεωρητικά ελεύθερος χρόνος θα αναλωθεί σε

    • περισσότερο χρόνο κακής στάσης σε πολυθρόνες και καναπέδες
    • εξίσου περισσότερες ώρες στο κρεβάτι
    • πολύωρη τηλεθέαση, χρήση υπολογιστών, κινητών, tablet, videogames εν μέσω των παραπάνω
    • παρατεταμένες και συνήθως κακές εργονομικές λαβές για χρήση κινητών, tablet και υπολογιστών
    • αντίστοιχη μείωση χρόνου σωματικής φυσικής δραστηριότητας
    • ενδεχόμενο αύξησης πρόσληψης ποσότητας τροφής και επαύξηση κακών διατροφικών συνηθειών
    • η ψυχολογική πίεση των καιρών σε συνδυασμό με τα ανωτέρω θα μεγεθύνει τυχόν συμπτώματα και θα μειώσει ανοχές και αντοχές

    Τα παραπάνω μεσοβραχυπρόθεσμα θα οδηγήσουν σε

    • επιδείνωση υπαρχόντων ορθοπαιδικών προβλημάτων
    • επίσπευση εμφάνισης νέων παθήσεων
    • σύνδρομα υπέρχρησης αρθρώσεων
    • εγκατάσταση μελλοντικής ευπάθειας
    • επιβάρυνση και έκπτωση φυσικής κατάστασης
    • επιβάρυνση αιματολογικών τιμών
    • αύξηση σωματικού βάρους

    Μέσα από αυτό το πλαίσιο, πρέπει να εντάξουμε λοιπόν και κάποιες καινούργιες συνήθειες που θα αντισταθμίσουν τις παρενέργειες που αναφέρθηκαν, ενδεικτικά

    • καθιέρωση διακοπής παρατεταμένων στάσεων κάθε 30-40 λεπτά με διαλείμματα βάδισης και ορθοστάτισης
    • σωστό οργανόγραμμα και μοίρασμα ωρών δραστηριότητας και στάσης
    • καθιέρωση μικρών χρόνων π.χ. 10’ περπατήματος εντός σπιτιού ή στο μπαλκόνι για τουλάχιστον τρεις φορές την ημέρα
    • χρήση στατικού ποδηλάτου ή διαδρόμου βάδισης εφόσον υπάρχουν
    • καθιέρωση δεκαλέπτου γυμναστικής
    • αυτοδιατάσεις
    • εφαρμογή εργονομικών οδηγιών και στη καθημερινή δραστηριότητα
    • διατήρηση των σωστών διατροφικών συνηθειών
    • ευκαιρία για να γίνουν οικιακές δουλειές που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε ο απαιτούμενος χρόνος
    • όταν το επιτρέπει ο καιρός και εφόσον είναι εφικτό, καθόμαστε στα μπαλκόνια και επιδιώκουμε την έκθεση μας στον ήλιο για λίγη ώρα

     

    Θα πρέπει  να αναγνωρίσουμε ότι ακόμα και μέσα από δύσκολες καταστάσεις μας δίνεται η δυνατότητα να καθιερώσουμε καινούργιες θετικές συνήθειες.

    stay active

    Φυσικοθεραπευτική ομάδα PhysioPolis